-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33257 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا بزرگداشت زاد روز اولياي خدا , بدعت يا شرك است ؟
گـرامـي داشـت خـاطـره بندگان شايسته خدا , بسان برپايي يادواره ها و جشن هاي ميلادآنان , گـرچـه از ديدگاه خردمندان , مساله اي روشن است , ليكن به منظور رفع هرگونه شبهه اي در ايـن زمـيـنـه , دلائل مـشـروع بـودن آن را از نـظر مي گذرانيم :1 - برپايي مراسم , ابراز محبت است قرآن كريم , مسلمانان را به دوستي پيامبر گرامي و اهل بيت آن حضرت دعوت مي كند : قل لا اسـالـكـم عـلـيه اجرا الا الموده في القربي (1)- ( اي پيامبر ) , بگو از شما پاداشي جز دوستي خويشاوندانم نمي خواهم . شكي نيست كه برگزاري مراسم گراميداشت اولياي الهي , جلوه اي از عشق و علاقه مردم به آنان است كه از ديدگاه قرآن كريم مورد پذيرش است . 2 - برپايي مراسم , تعظيم پيامبر است قرآن , علاوه بر ياري رسول خدا , تجليل از مقام وي را نيز به عنوان معياررستگاري و سعادت , معرفي مي كند . فالذين آمنوا به و عزروه و نصروه و اتبعوا النور الذي انزل معه اولئك هم المفلحون . (2)- آنـان كـه به پيامبر گرويدند و او را گرامي داشتند و ياريش نمودند و از روشنايي كه بر وي فرو فرستاده شد پيروي كردند , رستگارانند . از آيـه يـاد شده , بخوبي معلوم مي شود كه گرامي داشت رسول خدا از ديدگاه اسلام ,مطلوب و پسنديده است و برگزاري مراسمي كه خاطره شكوهمند پيامبر را هميشه زنده نگاه دارد و از مقام شامخ وي تمجيد نمايد , مورد خوشنودي خداوند است . زيـرا دراين آيه , چهار صفت براي رستگاران بيان گرديده است :الف : ايمان , الذين آمنوا به كساني كه به وي گرويدند . ب : پيروي از نور وي و اتبعوا النور الذي انزل معه از نوري كه بر وي فرو فرستاده شد , پيروي نمودند . ج : ياري نمودن او و نصروه او را ياري كردند . د : تعظيم و تجليل از مقام پيامبر و عزروه او را گرامي داشتند . بـنـابـرايـن , احـتـرام و تعظيم پيامبر نيز علاوه بر ايمان و ياري وي و پيروي ازدستوراتش , امري ضروري است و بزرگداشت پيامبر گرامي , امتثال و عزروه مي باشد . 3 - بـرپـايـي مراسم , تاسي و پيروي از پروردگار است خداوند در قرآن مجيد , به تجليل از پيامبر گرامي پرداخته , مي فرمايد : و رفعنا لك ذكرك (3) آوازه تو را در جهان , بلند كرديم . در پـرتـو ايـن آيـه شـريـفـه , مـعـلوم مي گردد كه خدا مي خواهد شكوه و جلال پيامبر درجهان گسترش يابد و خود نيز در لابلاي آيات قرآن , به تمجيد از وي برمي خيزد . ما نيز به پيروي از كتاب آسماني خويش , با برگزاري يادواره هاي شكوهمند , ازمقام والاي آن اسوه كمال و فضيلت , تجليل نموده و از اين طريق , مراتب تاسي وپيروي خود را از پروردگار جهانيان , ابراز مي داريم . روشـن اسـت كـه هدف مسلمانان از اين مراسم , جز بلند آوازه ساختن پيامبر گرامي چيزديگري نيست . 4 - نـزول وحـي , كـمـتر از نزول مائده نيست قرآن مجيد از زبان پيامبر خدا , عيسي عليه السلام چـنـيـن حـكـايـت مي كند : قال عيسي ابن مريم اللهم ربنا انزل علينا مائده من السماء تكون لنا عيدالاولنا و اخرنا و ايه منك و ارزقنا و انت خير الرازقين . (4)- عيسي بن مريم عرض كرد : بار الها , پروردگارا مائده اي از آسمان فرو فرست تابراي همه ما عيد باشد و نشانه اي از جانب تو , و ما را روزي ده كه بهترين روزي دهندگان تويي . حضرت عيسي , از خدا درخواست مي كند تا مائده اي آسماني بر آنان نازل گردد وروز نزول آن را عيد بگيرند . ايـنـك مي پرسيم : در حالي كه پيامبر گرامي , روزي را كه مائده آسماني - كه موجب لذت بردن جسم انسان است - نازل گرديد ; عيد بگيرد , اكنون اگر مسلمانان جهان درروز نزول وحي خدا و يـا زاد روز پـيـامـبر گرامي - كه نجات بخش انسان ها و مايه حيات جوامع بشري است - مراسم جشني بر پا سازند و آن را عيد بگيرند , مايه شرك يابدعت است ؟ 5 - سيره مسلمانان پيروان آيين اسـلام , از ديـر زمـان به برپايي چنين مراسمي , كه به منظور بزرگداشت خاطره پيامبر گرامي برگزار مي گردد , مبادرت مي ورزيدند . حـسـيـن بـن مـحـمـد ديار بكري , در تاريخ الخميس چنين مي نگارد : و لايزال اهل الاسلام يـحـتـفـلـون بـشـهر مولده عليه السلام و يعملون الولائم و يتصدقون في لياليه بانواع الصدقات و يظهرون السرور و يزيدون في المبرات و يعتنون بقرائه مولده الكريم و يطهر عليهم من بركاته كل فضل عميم . (5)- مسلمانان جهان , هماره در ماه ولادت پيامبر جشن مي گيرند و وليمه مي دهند ودر شبهاي آن , صـدقـه مـي پـردازنـد و ابراز شادماني مي كنند و به انواع نيكي ها جامه عمل مي پوشانند و به خـوانـدن يـادنـامه ميلاد وي , اهتمام مي ورزند , و رحمتها و بركتهاي فراگير او بر همگان آشكار مي گردد . بـا اين بيان , حكم كلي جايز بودن و شايستگي مراسم گرامي داشت خاطره اولياي خدااز ديدگاه قـرآن و سيره مسلمانان , بدست مي آيد و بدين سان , بي پايگي سخن آنان كه برپايي يادواره عزيزان درگـاه خـدا را بـدعت دانسته اند , روشن مي گردد ; زيرا بدعت آن است كه تجويز آن به صورت خصوصي يا كلي , از قرآن و سنت استفاده نشود , درحالي كه حكم كلي مساله ياد شده به روشني از آيات قرآن و روش و سيره هميشگي مسلمانان , بدست مي آيد . همچنين , برپايي اين مراسم , تنها به خاطر ابراز احترام و تجليل از بندگان شايسته خدا و با اعتقاد به بندگي و نيازمندي آنان به پروردگار جهان , صورت مي گيرد . بنابراين , رفتار ياد شده با اصل توحيد و يگانه پرستي كاملا سازگار است . بـديـن سـان روشـن مـي گـردد گـفـتـار كـساني كه برپايي مراسم بزرگداشت اولياي الهي را موجب شرك و دوگانه پرستي دانسته اند , پايه و اساسي ندارد .

شيعه پاسخ مي دهد
حسيني نصب - سيد رضا 1 - شـوري : 223 - اعراف : 3157 - انشراح : 44 - مائده : 5114 - حسين بن محمد بن حسن ديار بكري , تاريخ الخميس , ط بيروت , ج 1 , ص 223

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.